Wytrzymałość konstrukcji zabudowy oraz opcjonalne wzmocnienia
Wytrzymałość konstrukcji zabudowy oraz opcjonalne wzmocnienia
Jednym z najczęściej zamawianych opcji wyposażenia dodatkowego hardtopa są relingi dachowe, które poprawiają wygląd nadbudowy, a co za tym idzie całego samochodu. Ponadto zwiększają praktyczność pojazdu z zamontowanym hardtopem przez stworzenie dodatkowych elementów mocujących na dachu zabudowy.
Wybierając tę dodatkową opcję wyposażenia musimy być świadomi co można, a czego nie można montować na dachu nadbudowy.
Zacznijmy zatem od budowy samochodu jakim jest pickup. Kabina tego typu pojazdu i prycz ładunkowa są elementami zamontowanymi niezależnie od siebie do ramy samochodu. W związku z tym część pasażerska i skrzynia ładunkowa w czasie jazdy drgają i przemieszczają się względem siebie. Muszą zatem być umieszczone w bezpieczniej odległości, żeby nie było między nimi kontaktu. Patrząc na pickupa prostopadle z boku można zauważyć, że pomiędzy kabiną i paką ładunkową jest przerwa (szczelina). Jest ona starannie kamuflowana przez producentów przez zastosowanie różnego rodzaju nakładek z tworzywa, naklejanych uszczelek lub po prostu przez przetłoczenia w kabinie jak i bocznych elementów pryczy.
Znając podstawową budowę samochodu możemy zapoznać się z najczęstszymi przypadkami wykorzystania relingów, czyli montażem elementów na relingach zamontowanych na kabinie pasażerskiej i hardtopie. Montowane są najczęściej boksy dachowe, platformy dachowe do przewozu rur lub drabin, bagażniki na narty, itp.. Połączenie „na sztywno” dwóch niezależnie pracujących elementów (czyli samochodu i nadbudowy) wprowadza naprężenia w konstrukcji hardtopa. Konsekwencją połączenia są poważne uszkodzenia elementów nadbudowy zaczynając od uszkodzeń powłoki lakierniczej, struktury laminatu, przez zapadnięcia dachu, wyrwania mocowań relingów, kończąc na nieszczelnościach i pęknięciach klap. W konfrontacji stal-laminat to właśnie ten drugi przyjmuje na siebie większość uszkodzeń. Warto o tym pamiętać.
Połączenie dachów nadbudowy i samochodu jest możliwe, ale należy podczas takiego łączenia pozostawić możliwość swobodnego ruchu pomiędzy współpracującymi elementami np. przez zastosowanie ślizgów oraz montaż na odbojach gumowych które amortyzują ruchy połączonych elementów. Kolejnym istotnym elementem bezpośrednio związanym z zastosowaniem relingów dachowych jest nośność hardtopa. Otrzymujemy wiele zapytań dotyczących wzmocnienia dachu w celu podniesienia jego nośności do poziomu 100kg. W tym miejscu chciałbym usystematyzować temat nośności produkowanych dachów.
Dach w standardowym wykonaniu posiada nośność 40kg – jest to standard dotyczący wszystkich rodzajów nadbudów. Istnieje możliwość wykonania nadbudowy wzmocnionej. Wówczas, po zastosowaniu specjalnych wzmocnień konstrukcji, wytrzymałość dachu hardtopa wzrasta do 50kg. Czasami jednak klienci chcą przewozić przedmioty o wadze 100kg. Dla zapewnienia bezpieczeństwa stosuje się dedykowane do konkretnej nadbudowy i samochodu wzmocnienia w formie klatki wewnętrznej. Montuje się ją bezpośrednio do pryczy samochodowej i w newralgicznych miejscach wspiera konstrukcje hardtopa.
Musimy także pamiętać, że producenci samochodów terenowych przystosowują dachy kabin pasażerskich do obciążenia na poziomie 75kg. Daje to obraz wytrzymałości dachu pojazdu, który jest wykonany ze stali, posiada wzmocnienia i musi zapewniać bezpieczeństwo pasażerów w trakcie wypadku.
Kolejnym aspektem, który ogranicza montaż ciężkich przedmiotów na dachu pickupa jest podniesienie środka ciężkości pojazdu, a co z tym idzie zmniejszenie stabilności jego prowadzenia np. podczas jazdy z wyższą prędkością po łuku. W ekstremalnych sytuacjach może doprowadzić to do przewrócenia się pojazdu na bok. Proszę pamiętać, że samochody typu pickup posiadają podwyższone zawieszenie, środek ciężkości jest już umieszczony wyżej niż w autach osobowych. Montując ciężkie przedmioty na dachu znacznie zmniejszamy stabilność prowadzenia pojazdu.
Ostatnią ważną kwestią związaną z montażem ciężkich elementów na pryczy samochodowej jest nośność bort skrzyni ładunkowej. Informacja ta nie jest łatwo dostępna i rzadko który dealer samochodów jest w stanie nam podać ten parametr. Z naszego doświadczenia wynika, że bezpieczne obciążenie bort pryczy mieści się w granicach ok. 150kg. Przy założeniu, że waga nadbudowy w zależności od wielkości i wyposażenia mieści się w przedziale 45-95kg na ładunek dodatkowy zamontowany na relingach nie pozostaje dużo kilogramów. W przypadku przeciążenia bort pryczy następują nieodwracalne uszkodzenia, a skutki widoczne są na poszyciu zewnętrznym i wewnętrznym pryczy. Są to za równo wygięcia, przełamania powierzchni blach jak i jej rozerwania. Tego typu uszkodzenia są szczególnie niebezpieczne bo niszczą pojazd. Użytkowanie nadbudowy w takim przypadku nie jest możliwe.
Pamiętajmy zatem, że przy użytkowaniu akcesoriów dodatkowych należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta. Gwarantuje to przede wszystkim bezpieczeństwo użytkowania oraz zapewnia bezkolizyjność konstrukcji w stosunku do pojazdu.
Zostaw komentarz