Uszkodzenia klap w zabudowach. Przyczyny i rozwiązania.
Uszkodzenia klap w zabudowach. Przyczyny i rozwiązania.
Jednym z problemów z jakimi zwracają się do nas użytkownicy nadbudów są uszkodzenia klap. Uszkodzenia mogą dotyczyć samych klap jak i klapy mogą powodować uszkodzenia innych elementów. Istnieje kilka przyczyn takich sytuacji. Na szczęście, jeżeli użytkownik w porę zauważy oznaki usterki może ją praktycznie bez konsekwencji usunąć.
Zacznijmy od klap tylnych hardtopa. Często pojawiającym się problemem jest uszkodzenie powłoki lakierniczej tylnej borty skrzyni ładunkowej przez klapę tylną hardtopa. Najczęściej przyczyną tego stanu rzeczy jest brak naklejenia folii ochronnej na elementy skrzyni ładunkowej lub nieprawidłowe jej przyklejenie. W tym przypadku elementy uszczelniające klapę tylną nadbudowy stykają się bezpośrednio z lakierem samochodowym. W czasie jazdy klapa tylna pracuje - drga na tylnej borcie pryczy. Zanieczyszczenia dostające się pod uszczelkę typu kurz, piasek itp., działają jak papier ścierny na lakier samochodu, uszkadzając go. Ten problem dotyczy zarówno klap całkowicie szklanych jak i tych wykonanych z ABSu. W celu uniknięcia tego typu przypadków, należy co jakiś czas sprawdzać stan folii ochronnych naklejonych na tylnej borcie samochodu oraz dbać o czystość nadbudowy. Wszelkie ciała obce na połączeniu uszczelek obniżają skuteczność uszczelnienia i powodują zarysowania lakieru przy długotrwałym użytkowaniu.
Zdarzają się także przypadki pękania klap tylnych szklanych. Te spowodowane są głównie przez złe pozycjonowanie nadbudowy podczas montażu. Jeżeli nadbudowa jest zamontowana zbyt blisko kabiny pojazdu, wówczas wprowadzane są naprężenia na łączeniu tylna borta pryczy samochodowej - szklana klapa tylna. Pęknięcie klapy tylnej w takim przypadku jest tylko kwestią czasu. Użytkownik lub serwisant, który zauważy złą pozycję nadbudowy lub jej przemieszczenie się powinien bezzwłocznie skorygować jej pozycję korzystając z instrukcji montaż danej nadbudowy. W instrukcji montażowej pokazana jest odpowiednia kolejność dokręcania klamer montażowych oraz moment obrotowy, jakim należy dokręcić poszczególne śruby. Do prawidłowego dokręcenia nadbudowy do pryczy niezbędny jest zatem prawidłowo skalibrowany klucz dynamometryczny.
Wszystkie zabudowy Road Ranger posiadają klapę tylną, natomiast niektóre z nich wyposażone są w klapy boczne. Klapy boczne mogą być szklane oraz wykonane z ABSu – nieprzezroczyste. W przypadku obu typów klap występuje jeden rodzaj uszkodzeń - uszkodzenie lakieru nadbudowy przez obcieranie dolnej krawędzi klapy o dolną część przetłoczenia na klapę. Przyczyną tego zjawiska jest zbyt mocne, niezgodne z instrukcją dokręcenie środkowej klamry mocującej nadbudowę. Błąd montażu, jeżeli zauważony w początkowej fazie użytkowania nadbudowy, można skorygować, przykręcając śrubę właściwym momentem. W przypadku dłuższego użytkowania nadbudowany następuje uszkodzenie lakierów oraz dodatkowo nieodwracalne zdeformowanie kształtu nadbudowy – wówczas naprawienie uszkodzenia wymagać będzie dodatkowej pracy lakiernika.
Nadbudowa, tak jak większość elementów zamontowanych w samochodzie, wymaga regularnego serwisu. Pozwoli to na długie i bezproblemowe jej użytkowanie. Należy zapoznać się z instrukcja obsługi danej nadbudowy i dokonywać czynności serwisowych zgodnie z zaleceniami producenta.
Zostaw komentarz