Strona główna

The Best Quality

0

Dodaj elementy do zamówienia

Dodaj
logo EU
logo EU
+48 89 646 13 23

Jaką zabudowę wybrać? Przegląd dostępnych wersji.

17/08/2018

7 min

Szymon Ponichtera

Jaką zabudowę wybrać? Przegląd dostępnych wersji.

Facebook
Twitter
Linkedin

Użytkownicy samochodów pickup często stoją przed dylematem wyboru zabudowy przestrzeni ładunkowej swojego pojazdu. Oprócz wyboru marki produktu liczą się też aspekty wizualne, ale czy tylko? Podpowiadamy na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Jaką zabudowę wybrać? Przegląd dostępnych wersji.

Po zakupie pojazdu lub jeszcze przed, należy wybrać właściwą zabudowę. Nie oszukujmy się, samochód typu pickup bez dodatkowych akcesoriów nie jest autem, którego użytkowość można wykorzystać w stu procentach. Pomijając zabezpieczenie przed warunkami atmosferycznymi przewożonych na pace rzeczy czy zainteresowanie nimi postronnych osób, wyobraźmy sobie wyjazd na urlop czteroosobowej rodziny i zapakowane luzem walizki bez całkowitego wypełnienia bagażnika – walizki będą przemieszczały się i obijały się o burty przy każdym gwałtownym hamowaniu, ruszaniu czy ostrym wchodzeniu w zakręt. Temat zabezpieczania ładunków omówiony został szczegółowo w tym wpisie.

 

Skoro wiemy, że zabudowa oraz dodatkowe akcesoria są niezbędnym elementem, które znacząco zwiększają możliwości wykorzystania pickupa, skupmy się na samych zabudowach. Najważniejszą rzeczą jest jej dostosowanie do własnych potrzeb. Oczywiście użytkowość musi iść w parze z ładną bryłą zabudowy, która będzie pasować do pojazdu. W ostatnich latach na rynku krajowym zauważalny jest trend, aby pickup miał wygląd pickupa, tzn. nie montujemy wysokiego hardtopa, lecz pozostajemy przy płaskich pokrywach wykonanych z laminatu, ABS’u czy aluminium lub zakładamy roletę. Bez wątpienia charakter pickupa pozostaje, jednak co w przypadku, gdy mamy do przewiezienia coś wyższego niż burty przestrzeni ładunkowej? Oczywiście możemy zwinąć roletę do kasety umieszczonej przy kabinie kierowcy lub zdemontować płaską pokrywę w ciągu 1 minuty (płaskie pokrywy Sportcover marki Road Ranger posiadają system Fast Remove, który pozwala na szybki demontaż pokrywy pozostawiając tylko stelaż instalacyjny), ale co w przypadku, gdy  ładunek musi być przewożony pod zadaszeniem lub gdy przewozimy cenne rzeczy i nie chcemy, aby ktokolwiek o tym wiedział. Wtedy decydujemy się na wyższą zabudowę typu hardtrop.

 

Dla bardziej wymagających użytkowników, wybór zabudowy nie jest szybkim zakupem. Jeżeli nie jest to ich pierwsza zabudowa, często skupiają się na tej samej marce, o ile byli zadowoleni z poprzedniego produktu. Jeżeli jest to ich pierwszy taki zakup poszukują opinii w Internecie, wśród swoich znajomych, lub liczą na wiedzę doradcy handlowego.

 

Przed zakupem należy zwrócić uwagę na:

 

Marka (producent)

Marka to niejako podpis producenta, po której spodziewamy się określonego poziomu jakości produktów lub usługi. Na dobre imię marki pracuje się latami, dlatego swoją uwagę należy skierować na znanych producentów i nowoczesne fabryki, gdzie przykłada się dużą uwagę do zarządzania jakością w procesie produkcyjnym. Ze względu na dostępność części ważna jest też lokalizacja fabryki, o czym później.

 

Technologia w produkcji

Mało kto będzie  dopytywał sprzedawcę o technologię produkcji hardtopa, niemniej jednak technologia ma wpływ na finalny produkt. Większość dostępnych na rynku hardtopów produkuje się z laminatu poliestrowo szklanego, mniej jest z aluminium czy ABS’u ze względu na podatność tego tworzywa na temperaturę. Laminowanie ręczne jest prostą, ale przestarzałą technologią w porównaniu do laminowania próżniowego zwanego Light RTM. Pomimo tego laminowanie ręczne stosowane jest wśród większości producentów hardtopów z Dalekiego Wschodu, Turcji, czy mniejszych firm produkcyjnych w Polsce. Light RTM wymaga jednak większego know how firmy oraz wyższy nakładów finansowych przy wdrożeniu produktu, głównie na koszty oprzyrządowania produkcyjnego. Dzięki Light RTM produkt jest lżejszy o ok 30%, a konstrukcja hardtopa bardziej wytrzymała w porównaniu do produktu wytworzonego w technologii laminatu ręcznego.

 

Wysokość zabudowy

Temat częściowo opisany w pierwszych akapitach. Płaskie zabudowy (pokrywy, rolety) zachowują charakter pickup’a, ale nie w każdych przypadkach będą zabezpieczały przewożony ładunek przed warunkami atmosferycznymi lub dostępem postronnych osób.

 

Wersje zabudowy

Przez „wersje” zabudowy rozumiemy różnice między wysokimi hardtopami, a ściślej mówiąc między tym, co znajduje się po bokach. Większość producentów (nie wszyscy) daje pewne możliwości w wyborze wersji poszczególnego modelu, tzn. możemy mieć po bokach pełne ściany, bez dostępu do wnętrza, możemy mieć zamontowane okna czy nieprzeszklone klapy, otwierane lub uchylne. Marka Road Ranger oferuje w najnowszych hardtopach RH04 oraz RH05 wersję Standard z pełnymi ścianami bocznymi, wersję Special z przyciemnianymi szybami bocznymi nieotwieranymi, wersję Profi z otwieranymi do góry klapami nieprzeszklonymi oraz wersję Profi+ z bocznymi oknami otwieranymi do góry. Wybór zależy od preferencji wizualnych użytkownika i ewentualnej potrzeby wyciągania czegokolwiek poprzez otwierany bok hardtopa.

 

Funkcje poprawiające komfort użytkowania

Zabudowa hardtop nie jest skomplikowanym akcesorium, jednak nawet i w tak prostej konstrukcji można w standardzie dodać funkcje, które podnoszą komfort użytkowania. Są to między innymi rozwiązania stosowane przez Road Ranger, czyli: podgrzewana klapa tylna, bezprzewodowe otwieranie klap lub okien bocznych, czujnik grawitacyjny włączający i wyłączający wewnętrzną lampę LED czy zamek klapy tylnej zintegrowany z systemem zamka centralnego pojazdu (klapa hardtopa zamyka się i otwiera przy korzystani z oryginalnego kluczyka pojazdu).

 

Opcje dodatkowe

Producenci lokalni często są bardziej elastyczni od importerów gotowych produktów, tzn. że nie tylko przy zamówieniach przetargowych na większe ilości, lecz również przy zamówieniach indywidualnych istnieje możliwość zamówienia hardtopa odbiegającego od podstawowej wersji. Takie możliwości oferuje fabryka produktów Road Ranger. Niektóre z dodatków, jak wywietrznik grawitacyjny, relingi dachowe czy dodatkowe reflektory LED robocze dostępne są jako opcja. Pozostałe, jak zamiana tapicerki wewnętrznej na łatwo zmywalną powierzchnię, brak okna przedniego czy wzmocnienie konstrukcji dachu hardtopa możliwe są jako zamówienie specjalne.

 

Gwarancja

Często pomijany punkt przez wiele osób, jednak bardzo istotny. Kupując nadbudowę należy spytać sprzedawcę o okres gwarancji oraz sposób rozwiązywania zgłoszeń. Produkty marki Road Ranger objęte są 24-miesięcznym okresem gwarancji na wszystkie mechaniczne i elektryczne elementy oraz 36-miesięcznym okresem gwarancji na strukturę laminatu oraz powłokę lakierniczą. Wszystkie naprawy gwarancyjne dokonywane są bezpłatnie dla użytkownika w autoryzowanych stacjach serwisowych.

 

Dostępność części i lokalizacja fabryki

Wszystko się może zdarzyć podczas użytkowania zabudowy. Może dojść do uszkodzenia zamka, może przepalić się lampka wewnętrzna, może zmaleć skuteczność sprężyn gazowych, może dojść do pęknięcia szyby na skutek mechanicznego działania. W takim wypadku każdy użytkownik życzyłby sobie, aby części były dostępne przez kolejnych 5-10 lat od zakupu. Równie ważnym co dostępność części, jest realizacja zamówienia i tu wracamy do producenta i lokalizacji fabryki. Nawet najlepszy dystrybutor produktów z drugiej strony globu nie ma na stanie wszystkich elementów pasujących do szerokiej gamy oferowanych produktów, dlatego należy wybrać lokalnego producenta. Części do produktów Road Ranger dostępne są przez min. 10 lat od wyprodukowania hardopa, a wysyłane są z magazynu przyfabrycznego z 14-100 Ostróda w ciągu 48h od potwierdzenia zamówienia.

 

Mamy nadzieję, ze powyższy tekst ułatwi podjęcie decyzji co do wyboru zabudowy wymarzonego pickupa.